Op dinsdag 4 maart 2025 vond het raadsdebat plaats over de Nota Parkeren en de Bereikbaarheidsagenda Binnenstad. Tijdens dit debat hebben we aandacht gevraagd voor de ingrijpende wijzigingen in het parkeerbeleid die de gemeente per 2026 wil doorvoeren. De parkeertarieven worden verhoogd, er komt een nieuwe sectorindeling en de parkeerregulering wordt gefaseerd aangepast. Volgens ons raken deze maatregelen vooral bewoners en ondernemers in Zwolle. Parkeren moet betaalbaar en toegankelijk blijven, zeker voor mensen die afhankelijk zijn van de auto! De extra inkomsten uit parkeergelden worden ingezet voor beheer en onderhoud, maar wij vragen ons af of deze lastenverzwaring voor inwoners wel gerechtvaardigd is.
De gemeente zet in op het realiseren van zoveel mogelijk woonruimte op dezelfde oppervlakte, wat onvermijdelijk leidt tot parkeerproblemen. In plaats van dit probleem op een eerlijke en structurele manier op te lossen, worden autobezitters simpelweg gestraft door parkeerplekken te schrappen, vergunningen te beperken en betaald parkeren fors uit te breiden. Dit raakt met name de inwoners zonder eigen oprit of garage, die straks worden geconfronteerd met stijgende kosten en minder parkeermogelijkheden.

We maken ons grote zorgen over de toekomst van onze stad als de plannen voor verdere verdichting en inbreiding doorgaan. De gemeente lijkt in een bubbel te leven en begrijpt niet hoe dit beleid onze inwoners raakt. Betaald parkeren is niets minder dan een belasting op het gebruik van de openbare ruimte! Waar stopt dit? Gaan we straks ook betalen om in een park te wandelen? Het College beweert dat het doel is om de leefbaarheid te vergroten, maar wordt die leefbaarheid écht beter? En zo ja, voor wie?
Ook de impact op de binnenstad is voor ons een punt van zorg. Terwijl de gemeente de parkeerruimte wil herindelen en een deel van de parkeerplaatsen wil omvormen voor andere functies, zien wij het risico dat dit ten koste gaat van de bereikbaarheid en leefbaarheid. Toeristen zullen de stad mijden vanwege de hoge parkeerkosten, en ondernemers vrezen voor minder klanten. We willen dat de gemeente goed luistert naar bewoners en ondernemers en dat er een evenwichtige oplossing komt die niet eenzijdig de rekening bij hen neerlegt.
De afgelopen jaren moedigde de gemeente bewoners aan om hun tuinen te vergroenen door tegels te vervangen met groen (‘tegelwippen’). Straks worden diezelfde tegels weer teruggelegd omdat bewoners gedwongen worden hun voortuinen om te bouwen tot parkeerplekken. Dit is niet alleen onlogisch, maar ook een verspilling van tijd en geld! Auto’s zijn geen luxeartikel, maar een noodzaak. Mensen gebruiken hun auto voor werk, mantelzorg, om naar de zwemles te gaan en om hun (klein)kinderen op te vangen. Betaald parkeren zal alleen maar extra kosten met zich meebrengen voor hardwerkende Zwollenaren.
Het lijkt erop dat parkeren de nieuwe melkkoe van het stadsbestuur wordt. De ChristenUnie en wethouder Rots spelen hierin een grote rol. Het is schandalig hoe dit College met haar inwoners omgaat. We zijn al helemaal niet te spreken over het feit dat de mogelijkheid voor een enquête waarin burgers hun mening konden geven over dit beleid is geschrapt. Meer dan 7000 Zwollenaren hebben een petitie ondertekend tegen dit parkeerbeleid. Waarom gaat dit College niet met hen in gesprek? Waarom wil zij alleen informeren, maar niet luisteren? Dit is toch geen participatie?!
Wij zullen ons hard blijven maken voor een parkeerbeleid dat eerlijk en toekomstbestendig is, zonder dat Zwollenaren hier de dupe van worden. Dit beleid moet terug naar de tekentafel!
Comentarios